Karpersessie naar Old Pollard Lake
Het is vrijdag 18 april dat we weer eens vertrekken richting Linay , naar Old Pollard Lake.
Het is onze 2de sessie van dit jaar en hopen ook nu weer een paar vissen te mogen vangen.
Onze eerste sessie was een weekend op Croix Blanche waar we niet te klagen hadden.
Aangezien we ook hier maar een weekend komen vissen en dan binnen 2 weken terug een weekend hebben we er veel moed in
en zijn we overtuigd dat we wel een paar vissen gaan vangen , ook al gaan de vangsten jaarlijks zienderoog achteruit.
Aangezien ik stek 1 al een paar jaar bevis en Marco het water ook zeer goed kent , kunnen we de hengels bijna blindelings op de hotspots leggen.
Het duurt niet lang of de eerste run is een feit , na een korte dril valt het ons op dat de vissen nog niet echt in vechters modus zitten .
De nul is weg en onze sessie is goed begonnen, snel de hengel terug uitvaren met onze Big Dropper en het wacht spel gaat verder.
Een paar uurtjes later komt nr. 2 aan de kant en ook hier duurt het gevecht niet lang het valt ons op dat de karpers ook een pak kleiner zijn dan we gewend zijn op dit water.
We vangen geregeld een karper, maar zoals ik eerder al zij ,is het niet zoals we hier gewend zijn.
De eigenaar heeft pas nog karpers uitgezet, en waarschijnlijk zijn het deze karpers die we nu vangen.
We vissen met klein aas en popups en dit lijkt voorlopig de vissen te vangen.
Als we zondag even de balans opmaken van de vangsten zitten we ergens rond de 20 karpers.
Dus opzicht niet slecht voor een weekend vissen.
Op maandag is het tijd om richting huis te gaan , en omdat stek 1 toch vrij blijft mogen we de tenten laten staan tot we 2 weken later op 1 mei terug komen.
2 weken later zijn we dan eindelijk terug en blijkt er toch het 1 en ander te zijn gebeurd.
De vissers op stek 2 (top stek) hebben bijna niets gevangen en lopen te klagen .
Wij verbaasd dat het daar niet loopt en we beginnen direct met onze hengels om het nogmaals op onze stek 1 te proberen.
De eerste nacht is het stil, te stil eigenlijk.
Er was de hele nacht en vroege ochtend niets te zien of te horen, geen vis die sprong of aasbellen op het water.
Als we dit weekend een paar grote zware dode karpers uit het meer halen, beginnen er bij Marco en mij toch wat vraagtekens op te steken.
Maar omdat sterfte overal op een meer wel eens gebeurd, denken we er verder niet over na en melden dit bij de eigenaar en passen we toch maar even de tactiek aan en proberen we het met plastic mais en 10mm pop-ups en boilies.
Hier kunnen we dan uiteindelijk toch nog een paar vissen mee vangen, maar vergeleken met 2 weken eerder is het snel achteruit gegaan.
Nadien horen we van de eigenaar zelf dat ook hij nog een paar dode karpers heeft gevonden.
Wat natuurlijk zeer jammer is.
Nu in Frankrijk een weekend vissen en dan een paar vissen mogen vangen is zeker niet slecht en daar wil ik altijd voor tekenen.
Maar op Old Pollard Lake is dit niet van de gewoonte, toen ik hier 4 jaar geleden (2011) de eerste keer kwam vissen voor 2 weken hadden we denk ik 70 karpers waarvan de lichtste 13,500 kg was en de zwaarste 19 kg, de gemiddelde gewichten zaten rond de 15,500kg
Het jaar daarop (2012) was ook nog redelijk qua vangsten en gewichten, maar toen lag dit al een pak lager in aantal en gewicht.
In 2013 is er dan in april / Mei een overstroming geweest net wanneer de karpers zouden paaien en hoger in het water hangen.
Toen na een paar dagen het water terug gezakt was, heeft de eigenaar voorbij zijn hek een deel karpers gevonden in de sloot die niet meer weg konden.
Deze heeft hij dan terug in zijn meer gezet, maar de vraag is nu hoeveel karpers zijn er wel weg geraakt en in de rivier terecht gekomen.
Nu is een overstroming op Old Pollard lake niet ongewoon, en is het bijna een jaarlijkse verschijning, maar meestal gebeurd dit rond december en dan zitten volgens de eigenaar de vissen op de bodem en zijn ze minder actief.
Nu met de temperaturen van de laatste jaren heb ik daar ook zo mijn twijfels over en denk ik dat de vis dan ook nog actief is .
In de zomer van 2013 ben ik dan ook terug naar Old Pollard Lake geweest en dan nu een week of 3 aangezien ik met een knie blessure zat en niet moest werken kon ik dan een weekje langer gaan dan anders.
Nu over deze 3 weken kan ik heel kort zijn.
Op deze 3 weken had ik 9 karpers gevangen waarvan 1 spiegel karpertje van 6kg 2x gevangen en 3 graskarpers waarvan ik er ook een paar gedubbeld heb.
Ook Marco en zijn toenmalige vismaat Steven waren daar aan het vissen op stek 2 en zij klaagde ook dat de vangsten zeer slecht waren.
Het is ook op deze sessie dat ik met Marco afgesproken had om eens een paar keer samen te gaan vissen.
En toen we een paar weken later onze eerste sessies samen aan het vissen waren werden de eerste trips al gepland.
Waaronder dus Croix Blanche, Old Pollard Lake, Domaine Des iles en dan normaal gezien nog eens Old Pollard Lake .
Deze laatste zouden we nadien door dat de eigenaar deze sessie datum zelf verlegd had, naar een onmogelijke datum voor ons veranderen naar WindMill-lake.
Deze sessie ga je ook hier op onze site kunnen lezen, en waar je deze kan boeken.
Mijn besluit over dit Old Pollard Lake:
Wel hoe kan ik dit best verwoorden,
Het water is mooi en de omgeving ook.
In 2011 en 2012 was dit een uitstekende bestemming om uw visje te vangen, daarna is het bergafwaarts gegaan, vooral na de overstroming en de sterfte in 2013.
Normaal gezien zou je er wel een visje kunnen vangen, maar als je Facebook en andere social media volgt zal je snel merken dat de meningen over dit water sterk uiteen lopen.
Nu heeft de eigenaar sinds 2014 een kweekvijver, waarin hij kleine karpertjes heeft zitten.
Als deze het overleven, kan hij binnen een paar jaar daar ook weer een deel karpers van over zetten in het meer, en zal er hopelijk terug wat meer vis gevangen worden.
De Stekken:
Op stek 1 staat een ruime stacaravan met sanitair, op stek 2 staat een huisje met daarin een douche, en op stek 5 staat een kleine blokhut zonder sanitair.
Stekken 3, 4 en 6 zijn bivystekken.
Naast stek 1 staat een blokhut welke dient als algemene sanitair ruimte, waarin douche en toilet aanwezig is.
Naast stek 4 zou er in de toekomst ook een sanitaire voorziening worden aangelegd, maar of deze ondertussen al gereed is weet ik niet.
Er is ook een optie om tegen betaling Wi-Fi in de huisjes te hebben, maar dit zal binnenkort ook overbodig zijn aangezien de roaming voor mobiel internet zal wegvallen, en je dan gewoon overal internet hebt op je eigen mobiel.
Indien je overweegt om op Old Pollard Lake te gaan vissen, kun je beste vroeg in het seizoen gaan zoals wij hadden gedaan nadien is er altijd de kans dat de vangsten terug stilvallen.
Groeten,
David en Marco
UPDATE:
In December 2014 heeft de eigenaar een nieuwe uitzetting gedaan met karpers van 10 tot 13 kg en ook nog kleinere op de kweekvijver.
Hopelijk worden er dan komend jaar terug wat meer karpers gevangen, en komt er geen overstroming meer.