1ste Frankrijk trip 2014: Croix Blanche
Vrijdag 21 maart 6u s ’morgens komt mijn vis maat Marco bij mij thuis aan met auto en kar. Zijn materiaal zorg al voor een halfvolle kar , en dan moet er nog een groot deel van mijn materiaal bijkomen. De Big Droppers gaan achter in de auto en het aas mee in de kar. We nemen voor dit weekend de Frutty 20mm boilie van Pollardbaits mee , deze bol zijn we nog volop aan het testen en de vooruitzichten zijn echt top … Vanaf volgend jaar zou deze dan ook te koop zijn in onze shop. We nemen ook nog de red halibut 20mm bol ook van Pollardbaits mee , kwestie van keuze te hebben . Alles ingeladen , nog snel iets eten zodat we rond 7u richting Frankrijk rijden. Na een rustig tripje van een uurtje of 4 ,met de nodige files komen we aan bij Croix Blache.
We worden hartelijk onthaald door Gareth Watkins , die ons gelijk naar onze stek met caravan begeleid. We zitten alleen aan het water en hebben zelfs nog de keuze om op de andere stekken te gaan zitten , maar we houden ons bij onze 1ste beslissing stek 6 dus .
Gareth is een echte spraakwaterval en na denk ik 1u en half laat hij ons verder doen en gaat hij weg . Omdat het wat wisselvallig weer lijkt besluiten we van eerst de tenten op te zetten zodat alles droog kan blijven in geval van regen.
Na dat alles opgezet is en alles van eten koel staat , maken we rustig de tijd om met onze Big Droppers een paar goede stekken te zoeken. Gareth had ons een paar wier vrije stekken en plateaus aangewezen en die gaan we zoeken. Na dat we deze gevonden hebben besluit ik toch de eerste links hengel vlak aan de overliggende vrije stek , een meter of 10 uit de kant te leggen. De voerbak rijkelijk gevuld met gebroken frutty bollen en een paar volledige op de hair een snowman frutty 20mm en een 16mm frutty popup.
De boot is nog maar half op de terugweg en mijn hengel vertrekt al. Verbaast kijk ik Marco aan ,voor het echt doordringt dat we al een run hebben . Ik neem de hengel en als snel worden er meters lijn genomen . Telkens ik een beetje lijn kan opdraaien neem de vis 4x zoveel lijn terug. Al snel is het duidelijk dat het geen karper is , maar 1 van de enkele meervallen op het water. Aangezien ik de vis niks korter kreeg en onze rubberboot nog niet klaar lag , besluit ik het “bootje” dat naast onze stek ligt te gebruiken. Het was zo een klein onstabiel wit bootje dat daar lag dus … Na veilig in de boot te gaan zitten gaat de meerval met mij een rondje maken op het meer … Na meer dan een uur drillen krijg ik de vis in het net . Al is dit eigelijk niet het juiste woord hiervoor. Het was eigenlijk het hoofd dat er inging en daar stopte het . Na nog een tiental minuten pedellen om aan de kant te geraken konden we eindelijk de vis bekijken en wegen. Een mooie 26.500kg meerval lag op onze mat… Nog even de nodige foto’s en dan kan hij terug…
Het weer is eigenlijk nog best warm en we horen her en der regelmatig vissen springen . We besluiten dan ook snel om alle hengels terug in te varen zodat we nog een paar vissen kunnen vangen. Rond half 2 s’nachts krijgten we een run op een volgende hengel , aangezien we run om run doen is het nu Marco zijn beurt . Hij is al blij dat hij direct controle krijgt over de vis en zegt opgelucht karper .
Een mooie 14kg spiegel Lijn terug ingevaren even nagenieten en terug de stretcher in ,. Daar kunnen we blijven liggen tot 5:30 , dan vertrekt er weer een hengel , snel neem ik de hengel en de dril begint . Ook ik ben opgelucht als het hier ook om een karper gaat .
13kg spiegel Tegen de morgend schijnt het zonnetje lekker en besluiten we om de hengels snel te verversen en we hebben weer vollop hoop om snel weer een vis te vangen . Dit mooie weer is echter van korte duur , want amper een uurtje of 2 later word het donker en krijgen we een helse hagelbui over ons heen … De temperaturen zijn in vrijval gegaan en het water is heel hard afgekoeld … Dit weer kregen we heel de dag op zaterdag en op zondag … Zondag avond leek het weer terug stabieler te worden en hoorden we terug af en toe een vis springen …
Zouden we dat toch nog een vis aan de kant krijgen ?? Rond een uur of 11 s’avonds kregen we dan eindelijk terug een run. Marco nam de hengel en hoorde hem al snel vloeken … Eerst dacht ik dat hij de vis kwijt was , maar snel was duidelijk dat ook hij zijn meerval aan de lijn had . Hij kon nu wel in een degelijke boot gaan zitten om deze vechter proberen te drillen. Ook deze vis ging met hem over het meer te keer , om dan uiteindelijk ergens in een hoek van het meer zijn gevecht verder te zetten… Na 1u30 bezig te zijn met de meerval komt hij even van de bodem om dan vervolgens weer af te zakken… Het is een bikkelharde strijd , dat ik van aan de waterkant mee moet bekijken … Na dan uiteindelijk iets meer dan 2u te drillen heeft de meerval er genoeg van en besluit om simpelweg er een einde aan te maken door als dood op de bodem te blijven liggen… Marco probeert nog om de vis van de bodem te krijgen , maar dan gebeurd het!! Door zolang te drillen is de lijn beschadigd geraakt en breekt af. Een luid gevloek weerklinkt en 15 min later komt Marco moe gestreden en teleurgesteld aan de met zijn boot… Later die nacht blijft het stil , en s’morgens zijn we al vroeg in de weer met alles inpakken… Tegen 11u komt Gareth aan om verhaal te krijgen over onze sessie. Als we hem vertellen van afgelopen nacht schrikt hij niet en zegt hij dat er nog meervallen zitten van dik 50kg… Meteen beloven we Gareth dat we zeker nog terug komen voor een rematch .Al bij al mogen we niet klagen over onze sessie , aangezien we pech hadden met het verschrikkelijk weer. Hebben we 1 meerval van 26,500kg en 2 spiegels van 13 en 14 kg
Groeten David en Marco